Nu de verbouwing van het winkelcentrum in zicht komt, stellen wij de ondernemers en winkeliers graag aan u voor. Als eerst ging ik op bezoek bij de dames van VakantieXperts. In welk pand ze uiteindelijk terecht komen, weten ze nog niet, maar net als de andere winkeliers kijken ze er enorm naar uit.

In de afgelopen 30 jaar is er in het pand en in het centrum nauwelijks iets veranderd. Dat terwijl de reisbranche op zijn kop staat. “Ja, ons werk is in de afgelopen jaren wel erg veranderd. Femy is ruim 16 jaar werkzaam op een reisbureau, collega Kirsten al 25 jaar. Twee, met recht te noemen, echte vakantie experts. “De grootste verandering? Dat is uiteraard de opkomst van het internet en alles wat daarbij hoort. Aan het begin van mijn carrière schreef ik de namen van de passagiers met de hand op de tickets, nu geven wij niet eens tickets meer mee. Alles gaat digitaal”, licht Kirsten toe. En waar je vroeger echt nog een functie als reisexpert had, is dat veel minder geworden. Door het internet kunnen mensen al zoveel zelf op zoeken, daar valt niet tegen op te reizen”, vult Femy aan.

Innoveren
“Ons hoofdkantoor is altijd bezig met innoveren. Hoe kunnen we iets extra’s bieden ten opzichte van de (internet) concurrentie?  Op dit moment is ons Duitse aanbod een belangrijke trekker. Wij werken samen met veel Duitse touroperators die andere en vaak ook goedkopere reizen aanbieden. Die vind je niet op het internet, maar hier kunnen wij je wel bij helpen. 
Waar we vroeger vooral een uitdaging zagen in de rij in het reisbureau zo kort mogelijk te houden en alle wensen aan het einde van de dag nog op een rij te hebben, is de uitdaging nu om meerwaarde te geven. De meerwaarde die je op het internet niet hebt. 
Wij doen al het uitzoekwerk, boeken, als dat goedkoper is, losse vluchten en hotels en als er iets gewijzigd moet worden bellen wij de touroperator op. 
Een groot misverstand is dat mensen denken dat het internet goedkoper is. Wij rekenen net zoveel service/boekingskosten als reissites dat doen. 
Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat inzien en hebben we heel veel trouwe klanten die al jaren bij ons komen voor hun vakantie.”

Griekse zon of een citytrip
“Als ik zelf op vakantie ga, wil ik zon. Ik ben geen wintersporttype”, vertelt Kirsten. De Griekse eilanden vind ik heerlijk, en dan vooral de wat kleinere onbekende eilandjes.” “Ik ben groot fan van citytrips, even er tussenuit in een andere wereld”, zegt Femy. 
“Als reisadviseur is het goed om elk jaar naar een andere plek te gaan, daar kan je de klanten weer over adviseren. Daarnaast bellen we veel van onze klanten na hun vakantie op om te vragen hoe ze het hebben ervaren. Zo kunnen wij dit doorspelen naar nieuwe klanten.” En ondanks alle veranderingen, gaan Kirsten en Femy nog steeds met veel plezier naar hun werk.

Een volgende keer ga ik niet langs bij twee dames, maar mag ik op bezoek bij de heren van Hoppa. Deze mannen richten zich, sinds deze week, op de verkoop en thuisbezorging van boodschappen van lokale winkels.