Deze keer breng ik een bezoek aan Joris van Foto Romp, en zoals ik dit al vaker heb gehoord in centrum de Gaard, blijkt het ook hier een ‘zo vader, zo zoon’ verhaal te zijn.

“Dat klopt zeker. Wat voor mij ooit begon als bijbaantje in de zaak van mijn vader is nu mijn dagelijkse bezigheid geworden. Als ik niet uitkijk, sta ik hier zes dagen in de week.  Als eigen ondernemer zijn er altijd dingen die je kunt doen. Dat maakt het soms lastig om afstand te nemen en even pas op de plaats te maken, maar ik haal daar ook zoveel energie uit. Als je ziet hoeveel er in de afgelopen jaren is veranderd op het gebied van fotografie… Ik vind het geweldig om te kijken hoe we onze klanten dan toch kunnen houden en hoe we ze iets kunnen bieden dat een ander niet kan. Ik ben meer een ondernemer dan een fotografie liefhebber. Ik zou ook een zaak in iets totaal anders kunnen beginnen, alleen ligt mijn kennis uiteraard wel bij fotografie. Daar ben ik mee opgegroeid.”

Negatieven
“Net zoals ik ben opgegroeid in het tijdperk van de fotorolletjes ontwikkelen. Bij mijn vader lag de hele zaal vol met negatieven die ontwikkeld moesten worden. Dan kwamen hele families de foto’s ophalen en zaten ze met z’n allen te kijken hoe leuk de vakantiefoto’s geworden waren. Dat is nu heel anders. Gelukkig is het niet zo dat wij geen levensrecht meer hebben, integendeel zelfs. Alleen je moet wel blijven opletten en meegaan met de trends.

Investeren
“Zonder webshop kunnen ook wij niet meer. Inmiddels zit ik het grootste gedeelte van de tijd achter de computer. We hebben ook een van de grootste, zo niet de grootste, collectie Fuji Instax en Polaroids. Op dit moment een enorm populair product. Net als alle persoonlijke fotocadeaus. Foto’s op een mok, een schort, op aluminium, canvas, wij doen het allemaal. Daarnaast hebben we laatst geïnvesteerd in grote nieuwe printers. Zo kunnen we nu posters bedrukken van ruim een meter breed. En sinds kort zijn we ook een Sandd postpunt. Dat soort investeringen en veranderingen moet je als ondernemer durven doen. Als het dan goed blijkt uit te pakken, geeft dat een enorme kick.”

Fotogeniek centrum
“Ik ben heel blij dat wij ook in het nieuwe centrum een mooie plek krijgen. We gaan voor een iets kleinere locatie, want zoveel kasten met producten zijn niet meer nodig. Wel krijgen we in de kelder weer een mooie fotostudio en blijft ons aanbod hetzelfde. Ik hoop vooral dat het centrum een frisse, moderne look krijgt. Nu maak ik niet graag foto’s van de buitenkant van de winkel, maar ik hoop dat het straks een heel fotogeniek centrum wordt.”